By, Hasnan Adib Avivi
ilmu Ma'ani
Ilmu ini berkembang melalui para ulama pakar bahasa dan
nahwu, baik yang mengikut mazhab ulama Basrah mahupun Kufah. Sehingga
persaingan antara kedua, antara mazhab Basrah dan Kufah belah pihak sangat
masyhur.
Maksud dari ilmu Ma'ani adalah: Untuk
menjelaskan terhadap lafaz dan metode bahasa Arab yang terdapat di dalam
al-Quran. Oleh kerana itu sebagian besar pembahasan dalam kitab ini adalah
mengenai ilmu yang berhubungan dengan bahasa Arab. Ini disebabkan kerana ulama
yang menulis dalam ilmu Ma'ani al-Quran adalah merupakan ulama
ahli bahasa, maka mereka menulis kitab yang sesuai dengan keahlian mereka. Oleh
kerana itu mereka tidak mengambil sesuatu perkara dari para ahli tafsir.
Walaupun ada sebagian yang mengambil dari para mufasir.[1]
Ilmu Tafsir adalah ilmu
yang berdiri sendiri dengan para guru, perbahasan ilmiah, kitab-kitab yang
tertulis dan para riwayat yang terkenal, sehingga akhirnya dinamakan dengan ilmu
Tafsir. Walaupun demikian, para ahli bahasa yang ikut bergabung dalam ilmu
tafsir ini, masih tetap menggunakan nama kitab yang berhubungan dengan keahlian
mereka dalam bahasa juga pada metode kajian mereka. Kalau dilihat para ahli
bahasa pada kedua hijrah, ketika mengarang kitab, mereka tidak menamakan dengan
tafsir al-Quran, akan tetapi sebagian besar menggunakan nama Ma'ani
al-Quran ataupun Gharib al-Quran.
Para ahli bahasa
menyatakan bahawa ulama yang mendalami tafsir disebut dengan nama al-Mufasirin
atau ahl al-Tafsir. Perbedaan yang sangat kelihatan antara metode
mufasir dengan ahli bahasa, adalah, bahawa ilmu Ma'ani tidak dapat
diambil dengan cara naql (riwayat), sedangkan tafsir dapat diambil
dengan cara naql.
Sebagian dari kitab Ma'ani
al-Quran, memasukkan ilmu I'rab al-Quran ke dalam kitab mereka. Oleh
kerana itu ia merupakan salah satu kitab rujukan dalam I'rab al-Quran.
Kedua jenis ilmu dalam satu kitab ini, sangat mempengaruhi
pembahasan-pembahasan yang terdapat di dalam kitab Ma'ani al-Quran.
Contohnya: kitab Ma'ani al-Quran yang ditulis oleh al-Farra' (w. 207
H.), al-Akhfasy (w. 215 H.) dan al-Zujaj (w. 311 H.). Dalam kitab mereka ini
lebih banyak menjelaskan mengenai perbahasan-perbahasan nahwu yang
dipertikaikan antara mazhab nahwu, dari penjelaskan al-Quran dan tafsirnya yang
merupakan tujuan utama. Yang paling banyak terpengaruh menggunakan ilmu nahwu
dan jauh dari pembahasan mengenai Ma'ani adalah al-Akhfasy (w. 251 H.)
kerana beliau banyak mengarang mengenai ilmu nahwu.[2]
Maka dari itu beliau banyak mendatangkan dalil-dalil nahwu, daripada teori
linguistik dalam kitab Ma'ani -nya.
Adapun al-Nahhas (w. 338
H.) merupakan seorang pengarang yang sering menyebutkan riwayat tafsir para
ulama salaf dan ini merupakan metode beliau dalam menulis kitab.[3]
Al-Nahhas berkata: Dalam menulis kitab ini penulis bertujuan untuk membahas
mengenai Tafsir Ma'ani, Gharib, Ahkam al-Quran dan Nasikh Mansukh, dari para
ulama yang dahulu dan penulis menyebutkan sebagian dari ulama ahli bahasa .....[4]
Kemudian peringkat kedua
ialah al-Zajaj (w. 311 H.) yang banyak mengambil riwayat dari tafsir Imam
Ahmad, dalam sebagian besar riwayat tafsirnya. Beliau berkata: "...Semua
penulis disebutkan dalam kisah ini yang diriwayatkan dari Abdullah bin Ahmad
bin Hanbal dari ayahnya. Begitu pula riwayat tafsir dalam kitab ini juga dari
kitab tafsir Ahamd bin Hanbal[5].
Adapun yang termasuk dalam ilmu Ma'ani adalah:
Ilmu Gharib al-Quran, Ilmu Musykil al-Quran dan Asalib
al-Lughah al-Arabiyah ilmu metode bahasa Arab yang terdapat dalam al-Quran
yaitu: ilmu I'jaz al-Quran dan ilmu Balaghah, seperti mana yang
telah di kaji oleh para ulama terdahulu.
Semua ilmu-ilmu ini mempunyai hubung yang sangat erat
untuk menjelaskan maksud makna bahasa Arab dalam ayat-ayat al-Quran yang
merupakan dasar perbahasan kitab-kitab Ma'ani. Ilmu ini ada dari
berbagai bentuk dalam kitab Ma'ani al-Quran, meskipun banyak di dalam
pembahasannya mengenai ilmu Gharib al-Quran.
Yang dimaksud Gharib di sini adalah mentafsirkan Mufradat
(susunan kalimat) al-Quran secara am dan tidak bermaksud mentafsirkan
makna-makna yang rumit.[6]
Jadi kitab Gharib al-Quran adalah kitab yang ditulis untuk mengetahui
maksud dari lafaz al-Quran, dan bukanlah kitab yang menjelaskan mengenai
pembahasan-pembahasan tafsir ataupun maknanya.
Gharib merupakan sebahagian dari
ilmu Ma'ani al-Quran. Kerana ilmu Ma'ani al-Quran menjelaskan
mengenai Mufradat susunan kalimat al-Quran. Selepas itu menjelaskan
makna yang dimaksud oleh ayat, dengan menggunakan metode tata bahasa Arab, yang
dipilih sebagai bahasa al-Quran.
Ada beberapa kitab Gharib al-Quran yang telah
dicetak, di antaranya yaitu: Kitab yang dikarang oleh Zayd bin Ali (w. 120 H.)
yang merupakan rujukan kelompok al-Zaydiyyah.[7]
Dan kitab yang ditulis Aban bin Taghallab al-Jariri al-Syi'i (w. 141 H.).
Penulis telah meneliti pendapat-pendapat mereka dalam
kitab-kitab tafsir. Penulis akan menyebutkan sedikit tentang perkataan Aban bin
Taghallab al-Jariri.[8]
Adapun tafsir Zayd bin Ali yang penulis temui, ternyata berhubungan dengan
kitab Gharib al-Quran yang dinisbahkan kepada beliau.[9]
Kebanyakan para ahli bahasa mengarang kitab yang
menjelaskan tentang ilmu Gharib al-Quran ini. Di antaranya yaitu: Abu
Fayd Muarrij bin Amr al-Sadusi (w. 195 H.)[10]
al-Nadr b. Syumayl (w. 204 H.),[11]
Abu Ubaydah Ma'mar bin Al-Muthanna al-Basri (w. 210 H.), al-Akhfasy (w. 215
H.),[12]
Ibn Qutaybah al-Daynuri (w. 276 H.) dan lainnya.
Kitab Majaz al-Quran yang dikarang oleh Abu Ubaydah
merupakan kitab yang paling masyhur dan paling berkesan untuk generasi selepas
beliau mengenai Gharib al-Quran yang banyak mendatangkan dasar-dasar
dari syair-syair Arab.
Kitab ini, pada masa beliau, banyak mendapatkan tentangan
daripada ulama semasanya. Kerana menurut mereka, perbahasannya tidak mempunyai
hubung dengan
[1] Salah satu
orang yang selalu mengambil tafsir para salaf adalah: Ibnu Qutaybah dalam
Gharib al-Quran dan al-Nuhas dalam Ma'ani al-Quran.
[2] Lihat.
Faharis masalah-masalah nahu oleh al-Farra' dalam kitab Faharis Ma'ani
al-Quran yang disiapkan oleh Faiz al-Muayyad, h. 115 – 163 dan 211 - 257. dan kitab Fihris al-Nahu dalam
Jilid dua daripada ma'ani al-Quran oleh al-Akhfasy yang ditahqiq oleh Huda
Qara'ah, h. 756 -802.
[3] Al-Nuhas
dalam bab ini mengambil daripada tafsir Ibnu Jarir al-Tabari. Kerana al-Tabari
mengambil pendapat daripada para salaf dan mentarjihkannya.
Adapun sebahagian
nama-nama mufassir dan pakar bahasa salaf adalah: Ibnu Abbas (w. 601 H.),
Mujahid (w. 905 H.), Ikrimah (w. 174 H.), al-Hasan (w. 331 H.), Qatadah (w. 681
H.), al-Kisa'i (w. 84 H.), al-Farra' (w. 134 H.), Abu Ubaydah (w. 102 H.),
al-Akhfasy ( w. 16. H.) dan al-Zujaj (w. 47 H.).
[5] Ma'ani
al-Quran wa I'rabuhu oleh al-Zujaj, j.4, h. 166. beliau juga berkata dalam
tempat lain, j. 4, h.8. Abu Ishaq berkata:"Kita meriwayatkan daripada
Ahmad b. Hanbal r.a. dalam kitab beliau yang bertajuk "Kitab
al-Tafsir" ini merupakan kitab yang telah diijazahkan kepada penulis oleh
Abdullah, putra daripada Ahmad b. Hanbal.."
Tafsir ini tidak
dipercayai oleh sejarawan al-Zahabi, beliau berkata: "Tafsir beliau yang
disebutkan itu tidak ada. Jika memang ada, maka nescaya digunakan oleh para
mujtahid dan akan masyhur. Kemudian jika beliau memang telah mengarang tafsir,
maka nescaya tidak akan ada 10.000 kesan, dan nescaya dalam 5 jilid. Ini Tafsir
Ibnu Jarir yang mengumpulkan sehingga 20.000 kesan. Tafsir Ahmad hanya
menyebutkan Abu al-Husayn bin Al-Munada.." Lihat. Sayr a'lam al-Nubala, j.
11, h. 328 – 329.
Ini naql
daripada al-Zujaj yang mempercayai adanya al-Tafsir al-Azim dan ini merupakan
karya umat yang hilang.
[6] Tidak
termasuk dalam perbahasan ini adalah sesuatu yang masyhur maknanya, seperti:
Bumi, langit, air dan lainnya. Kerana ianya tidak memerlukan penjelasan.
[7] Kitab ini dicetak
dengan tahqiq: Dr. Hasan Muhammad Taqi al-Hakim. Kitab yang dinisbahkan kepada
Zayd b. Ali ini perlu dianalisis, kerana yang meriwayatkan adalah Abu Khalid
Amr bin Khalid al-Wasiti yang masyhur dengan kebohongannya. Lihat. Al-Jarh wa
al-Ta'dil j.6, h. 230. Sebahagian tafsir yang dijelaskan oleh Zayd, selalu
ditambah penjelasannya oleh al-Wasiti, kemudian dinisbatkan kepada Zayd.
[8] Penulis
menjumpai pentafsiran Aban bin Taghallab dalam kitab al-Qurtubi, akan tetapi
beliau tidak menulis dengan nama Gharib al-Quran. Tafsiran beliau adalah dalam:
j. 1, h.411 dan j. 7, h. 397. dan j. 8, h. 88. dan j. 10, h. 337. dan j. 13, h.
65.
1.
Tafsir dalam surah al-A'raf:26 (wa libas al-Taqwa).
Disini terdapat beberapa perbezaan.
Menurut Ibnu Aby Hatim, j. 5, h. 1458. maksudnya adalah Islam. Sedangkan
menurut al-Baghawi, j. 2, h. 155. adalah: Alat-alat yang digunakan untuk
menjaga diri semasa perang, seperti baju besi, .... begitu pula menurut
al-Qurtubi, j. 7, h. 185. Sedangkan menurut Ibnu Kathir, j. 3, h.401. adalah
Iman. Dan di dalam kitab tafsir Gharib al-Quran h. 139, maksudnya adalah: Malu.
2.
Dalam pentafsiran ayat (infiru khifafan wa
thiqalan), al-Tawbah (9): 41. menurut al-Qurtubi j. 8, h. 150. adalah Sibuk
ataupun tidak sibuk. Sedangkan didalam kitab tafsir gharib al-Quran h. 151,
maksud al-Khafif adalah pemuda dan al-Thiqal adalah orang tua.
3.
Dalam pentafsiran "al-Marad",
dalam al-Dur al-Manthur j.6, h. 599 maksudnya adalah bahawa sakit itu ada dua
macam. Iaitu sakit, kerana melakukan zina dan sakit kerana munafik. Adapun
dalam kitab tafsir gharib al-Quran, tidak mentafsirkan seperti itu.
4.
Dalam pentafsiran ayat "Waja akum al-Nazir"
Fatir: 37. Menurut al-Qurtubi dalam kitabnya j.14, h. 353 yang diriwayatkan
daripada Zayd b. Ali maknanya adalah: utusan. Sedangkan dalam kitab tafsir
gharib al-Quran ertinya adalah: uban.
5.
Dalam mentafsirkan nama Allah "al-Mukmin", Zayd b Ali berkata: Allah
menamakan zat-Nya al-mukmin, kerana Allah menyelamatkan orang-orang mukmin
daripada Siksaan. Al-Dur al-Manthur j. 8, h. 123. Sedangkan dalam kitab tafsir
gharib al-Quran tidak mentafsirkan al-mukmin dalam surah al-Hasyr, h. 329.
Perlu diketahui bahawa sebahagian besar yang diambil daripada Zayd b. Ali
itu merupakan Bacaan. Dan ini sangat bangat disebutkan dalam kitab-kitab
tafsir.
[10] Kitab ini
diriwayatkan oleh al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam mukadimah
tafsirnya. Lihat, tulisan asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskah
al-Mahmudiyyah pada Maktabah Madinah Munawwarah, papan:11. Lihat juga:
Inbah al-Ruwat, j. 3, h. 327 – 330.
[11] Kitab ini
diriwayatkan oleh al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam mukadimah
tafsirnya. Lihat, tulisan asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskah
al-Mahmudiyyah pada Maktabah Madinah Munawwarah, papan:11..
[12] Lihat. Tabaqat
al-Nahwiyyin wa al-Lughawiyyin h. 73. Kitab ini diriwayatkan oleh
al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam muqaddimah tafsirnya. Lihat, tulisan
asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskhah al-Mahmudiyyah pada Maktabah
Madinah Munawwarah, papan:11.
0 komentar:
Posting Komentar