TEKS BERJALAN KE KIRI

Pages

Selasa, 06 Januari 2015

ilmu Ma'ani



By, Hasnan Adib Avivi

ilmu Ma'ani

Ilmu ini berkembang melalui para ulama pakar bahasa dan nahwu, baik yang mengikut mazhab ulama Basrah mahupun Kufah. Sehingga persaingan antara kedua, antara mazhab Basrah dan Kufah belah pihak sangat masyhur.

Maksud dari ilmu Ma'ani adalah: Untuk menjelaskan terhadap lafaz dan metode bahasa Arab yang terdapat di dalam al-Quran. Oleh kerana itu sebagian besar pembahasan dalam kitab ini adalah mengenai ilmu yang berhubungan dengan bahasa Arab. Ini disebabkan kerana ulama yang menulis dalam ilmu Ma'ani al-Quran adalah merupakan ulama ahli bahasa, maka mereka menulis kitab yang sesuai dengan keahlian mereka. Oleh kerana itu mereka tidak mengambil sesuatu perkara dari para ahli tafsir. Walaupun ada sebagian yang mengambil dari para mufasir.[1]

Ilmu Tafsir adalah ilmu yang berdiri sendiri dengan para guru, perbahasan ilmiah, kitab-kitab yang tertulis dan para riwayat yang terkenal, sehingga akhirnya dinamakan dengan ilmu Tafsir. Walaupun demikian, para ahli bahasa yang ikut bergabung dalam ilmu tafsir ini, masih tetap menggunakan nama kitab yang berhubungan dengan keahlian mereka dalam bahasa juga pada metode kajian mereka. Kalau dilihat para ahli bahasa pada kedua hijrah, ketika mengarang kitab, mereka tidak menamakan dengan tafsir al-Quran, akan tetapi sebagian besar menggunakan nama Ma'ani al-Quran ataupun Gharib al-Quran.

Para ahli bahasa menyatakan bahawa ulama yang mendalami tafsir disebut dengan nama al-Mufasirin atau ahl al-Tafsir. Perbedaan yang sangat kelihatan antara metode mufasir dengan ahli bahasa, adalah, bahawa ilmu Ma'ani tidak dapat diambil dengan cara naql (riwayat), sedangkan tafsir dapat diambil dengan cara naql.

Sebagian dari kitab Ma'ani al-Quran, memasukkan ilmu I'rab al-Quran ke dalam kitab mereka. Oleh kerana itu ia merupakan salah satu kitab rujukan dalam I'rab al-Quran. Kedua jenis ilmu dalam satu kitab ini, sangat mempengaruhi pembahasan-pembahasan yang terdapat di dalam kitab Ma'ani al-Quran. Contohnya: kitab Ma'ani al-Quran yang ditulis oleh al-Farra' (w. 207 H.), al-Akhfasy (w. 215 H.) dan al-Zujaj (w. 311 H.). Dalam kitab mereka ini lebih banyak menjelaskan mengenai perbahasan-perbahasan nahwu yang dipertikaikan antara mazhab nahwu, dari penjelaskan al-Quran dan tafsirnya yang merupakan tujuan utama. Yang paling banyak terpengaruh menggunakan ilmu nahwu dan jauh dari pembahasan mengenai Ma'ani adalah al-Akhfasy (w. 251 H.) kerana beliau banyak mengarang mengenai ilmu nahwu.[2] Maka dari itu beliau banyak mendatangkan dalil-dalil nahwu, daripada teori linguistik dalam kitab Ma'ani -nya.

Adapun al-Nahhas (w. 338 H.) merupakan seorang pengarang yang sering menyebutkan riwayat tafsir para ulama salaf dan ini merupakan metode beliau dalam menulis kitab.[3] Al-Nahhas berkata: Dalam menulis kitab ini penulis bertujuan untuk membahas mengenai Tafsir Ma'ani, Gharib, Ahkam al-Quran dan Nasikh Mansukh, dari para ulama yang dahulu dan penulis menyebutkan sebagian dari ulama ahli bahasa .....[4]

Kemudian peringkat kedua ialah al-Zajaj (w. 311 H.) yang banyak mengambil riwayat dari tafsir Imam Ahmad, dalam sebagian besar riwayat tafsirnya. Beliau berkata: "...Semua penulis disebutkan dalam kisah ini yang diriwayatkan dari Abdullah bin Ahmad bin Hanbal dari ayahnya. Begitu pula riwayat tafsir dalam kitab ini juga dari kitab tafsir Ahamd bin Hanbal[5].
Adapun yang termasuk dalam ilmu Ma'ani adalah: Ilmu Gharib al-Quran, Ilmu Musykil al-Quran dan Asalib al-Lughah al-Arabiyah ilmu metode bahasa Arab yang terdapat dalam al-Quran yaitu: ilmu I'jaz al-Quran dan ilmu Balaghah, seperti mana yang telah di kaji oleh para ulama terdahulu.

Semua ilmu-ilmu ini mempunyai hubung yang sangat erat untuk menjelaskan maksud makna bahasa Arab dalam ayat-ayat al-Quran yang merupakan dasar perbahasan kitab-kitab Ma'ani. Ilmu ini ada dari berbagai bentuk dalam kitab Ma'ani al-Quran, meskipun banyak di dalam pembahasannya mengenai ilmu Gharib al-Quran.
Up Ribbon: Keempat: Kitab-kitab Gharib al-Quran

 



Yang dimaksud Gharib di sini adalah mentafsirkan Mufradat (susunan kalimat) al-Quran secara am dan tidak bermaksud mentafsirkan makna-makna yang rumit.[6] Jadi kitab Gharib al-Quran adalah kitab yang ditulis untuk mengetahui maksud dari lafaz al-Quran, dan bukanlah kitab yang menjelaskan mengenai pembahasan-pembahasan tafsir ataupun maknanya.

Gharib merupakan sebahagian dari ilmu Ma'ani al-Quran. Kerana ilmu Ma'ani al-Quran menjelaskan mengenai Mufradat susunan kalimat al-Quran. Selepas itu menjelaskan makna yang dimaksud oleh ayat, dengan menggunakan metode tata bahasa Arab, yang dipilih sebagai bahasa al-Quran.

Ada beberapa kitab Gharib al-Quran yang telah dicetak, di antaranya yaitu: Kitab yang dikarang oleh Zayd bin Ali (w. 120 H.) yang merupakan rujukan kelompok al-Zaydiyyah.[7] Dan kitab yang ditulis Aban bin Taghallab al-Jariri al-Syi'i (w. 141 H.).
Penulis telah meneliti pendapat-pendapat mereka dalam kitab-kitab tafsir. Penulis akan menyebutkan sedikit tentang perkataan Aban bin Taghallab al-Jariri.[8] Adapun tafsir Zayd bin Ali yang penulis temui, ternyata berhubungan dengan kitab Gharib al-Quran yang dinisbahkan kepada beliau.[9]

Kebanyakan para ahli bahasa mengarang kitab yang menjelaskan tentang ilmu Gharib al-Quran ini. Di antaranya yaitu: Abu Fayd Muarrij bin Amr al-Sadusi (w. 195 H.)[10] al-Nadr b. Syumayl (w. 204 H.),[11] Abu Ubaydah Ma'mar bin Al-Muthanna al-Basri (w. 210 H.), al-Akhfasy (w. 215 H.),[12] Ibn Qutaybah al-Daynuri (w. 276 H.) dan lainnya.

Kitab Majaz al-Quran yang dikarang oleh Abu Ubaydah merupakan kitab yang paling masyhur dan paling berkesan untuk generasi selepas beliau mengenai Gharib al-Quran yang banyak mendatangkan dasar-dasar dari syair-syair Arab.

Kitab ini, pada masa beliau, banyak mendapatkan tentangan daripada ulama semasanya. Kerana menurut mereka, perbahasannya tidak mempunyai hubung dengan


[1] Salah satu orang yang selalu mengambil tafsir para salaf adalah: Ibnu Qutaybah dalam Gharib al-Quran dan al-Nuhas dalam Ma'ani al-Quran.
[2] Lihat. Faharis masalah-masalah nahu oleh al-Farra' dalam kitab Faharis Ma'ani al-Quran yang disiapkan oleh Faiz al-Muayyad, h. 115 – 163 dan  211 - 257. dan kitab Fihris al-Nahu dalam Jilid dua daripada ma'ani al-Quran oleh al-Akhfasy yang ditahqiq oleh Huda Qara'ah, h. 756 -802.
[3] Al-Nuhas dalam bab ini mengambil daripada tafsir Ibnu Jarir al-Tabari. Kerana al-Tabari mengambil pendapat daripada para salaf dan mentarjihkannya.
[4] Ma'ani al-Quran oleh al-Nuhas, j. 1, h. 42.
Adapun sebahagian nama-nama mufassir dan pakar bahasa salaf adalah: Ibnu Abbas (w. 601 H.), Mujahid (w. 905 H.), Ikrimah (w. 174 H.), al-Hasan (w. 331 H.), Qatadah (w. 681 H.), al-Kisa'i (w. 84 H.), al-Farra' (w. 134 H.), Abu Ubaydah (w. 102 H.), al-Akhfasy ( w. 16. H.) dan al-Zujaj (w. 47 H.).
[5] Ma'ani al-Quran wa I'rabuhu oleh al-Zujaj, j.4, h. 166. beliau juga berkata dalam tempat lain, j. 4, h.8. Abu Ishaq berkata:"Kita meriwayatkan daripada Ahmad b. Hanbal r.a. dalam kitab beliau yang bertajuk "Kitab al-Tafsir" ini merupakan kitab yang telah diijazahkan kepada penulis oleh Abdullah, putra daripada Ahmad b. Hanbal.."
Tafsir ini tidak dipercayai oleh sejarawan al-Zahabi, beliau berkata: "Tafsir beliau yang disebutkan itu tidak ada. Jika memang ada, maka nescaya digunakan oleh para mujtahid dan akan masyhur. Kemudian jika beliau memang telah mengarang tafsir, maka nescaya tidak akan ada 10.000 kesan, dan nescaya dalam 5 jilid. Ini Tafsir Ibnu Jarir yang mengumpulkan sehingga 20.000 kesan. Tafsir Ahmad hanya menyebutkan Abu al-Husayn bin Al-Munada.." Lihat. Sayr a'lam al-Nubala, j. 11, h. 328 – 329.
Ini naql daripada al-Zujaj yang mempercayai adanya al-Tafsir al-Azim dan ini merupakan karya umat yang hilang.
[6] Tidak termasuk dalam perbahasan ini adalah sesuatu yang masyhur maknanya, seperti: Bumi, langit, air dan lainnya. Kerana ianya tidak memerlukan penjelasan.
[7] Kitab ini dicetak dengan tahqiq: Dr. Hasan Muhammad Taqi al-Hakim. Kitab yang dinisbahkan kepada Zayd b. Ali ini perlu dianalisis, kerana yang meriwayatkan adalah Abu Khalid Amr bin Khalid al-Wasiti yang masyhur dengan kebohongannya. Lihat. Al-Jarh wa al-Ta'dil j.6, h. 230. Sebahagian tafsir yang dijelaskan oleh Zayd, selalu ditambah penjelasannya oleh al-Wasiti, kemudian dinisbatkan kepada Zayd.
[8] Penulis menjumpai pentafsiran Aban bin Taghallab dalam kitab al-Qurtubi, akan tetapi beliau tidak menulis dengan nama Gharib al-Quran. Tafsiran beliau adalah dalam: j. 1, h.411 dan j. 7, h. 397. dan j. 8, h. 88. dan j. 10, h. 337. dan j. 13, h. 65.
[9] Lihat. Sebahagian pendapat para mufasir yang mengambil tafsir daripada zayd b. Ali:
1.       Tafsir dalam surah al-A'raf:26 (wa libas al-Taqwa). Disini terdapat beberapa perbezaan.  Menurut Ibnu Aby Hatim, j. 5, h. 1458. maksudnya adalah Islam. Sedangkan menurut al-Baghawi, j. 2, h. 155. adalah: Alat-alat yang digunakan untuk menjaga diri semasa perang, seperti baju besi, .... begitu pula menurut al-Qurtubi, j. 7, h. 185. Sedangkan menurut Ibnu Kathir, j. 3, h.401. adalah Iman. Dan di dalam kitab tafsir Gharib al-Quran h. 139, maksudnya adalah: Malu.
2.       Dalam pentafsiran ayat (infiru khifafan wa thiqalan), al-Tawbah (9): 41. menurut al-Qurtubi j. 8, h. 150. adalah Sibuk ataupun tidak sibuk. Sedangkan didalam kitab tafsir gharib al-Quran h. 151, maksud al-Khafif adalah pemuda dan al-Thiqal adalah orang tua.
3.       Dalam pentafsiran "al-Marad", dalam al-Dur al-Manthur j.6, h. 599 maksudnya adalah bahawa sakit itu ada dua macam. Iaitu sakit, kerana melakukan zina dan sakit kerana munafik. Adapun dalam kitab tafsir gharib al-Quran, tidak mentafsirkan seperti itu.
4.       Dalam pentafsiran ayat "Waja akum al-Nazir" Fatir: 37. Menurut al-Qurtubi dalam kitabnya j.14, h. 353 yang diriwayatkan daripada Zayd b. Ali maknanya adalah: utusan. Sedangkan dalam kitab tafsir gharib al-Quran ertinya adalah: uban.
5.       Dalam mentafsirkan nama Allah "al-Mukmin", Zayd b Ali berkata: Allah menamakan zat-Nya al-mukmin, kerana Allah menyelamatkan orang-orang mukmin daripada Siksaan. Al-Dur al-Manthur j. 8, h. 123. Sedangkan dalam kitab tafsir gharib al-Quran tidak mentafsirkan al-mukmin dalam surah al-Hasyr, h. 329.
Perlu diketahui bahawa sebahagian besar yang diambil daripada Zayd b. Ali itu merupakan Bacaan. Dan ini sangat bangat disebutkan dalam kitab-kitab tafsir.
[10] Kitab ini diriwayatkan oleh al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam mukadimah tafsirnya. Lihat, tulisan asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskah al-Mahmudiyyah pada Maktabah Madinah Munawwarah, papan:11. Lihat juga: Inbah al-Ruwat, j. 3, h. 327 – 330.
[11] Kitab ini diriwayatkan oleh al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam mukadimah tafsirnya. Lihat, tulisan asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskah al-Mahmudiyyah pada Maktabah Madinah Munawwarah, papan:11..
[12] Lihat. Tabaqat al-Nahwiyyin wa al-Lughawiyyin h. 73. Kitab ini diriwayatkan oleh al-Tha'labi, yang dijadikan rujukan dalam muqaddimah tafsirnya. Lihat, tulisan asal kitab al-Kasyf wa al-Bayan, naskhah al-Mahmudiyyah pada Maktabah Madinah Munawwarah, papan:11.

0 komentar:

Posting Komentar

sealkazzsoftware.blogspot.com resepkuekeringku.com